Helmond Meetnet. In samenwerking met AiREAS.

Wil je inschrijven om hieraan mee te doen? Onderaan deze pagina staat het inschrijfformulier.

Situatie in Helmond

In Helmond kampen we met overmatig geluidshinder en een slechte luchtkwaliteit. Volgens de huidige norm zouden we voldoen aan de luchtkwaliteitseisen. Maar dat is nog altijd ver beneden de maat om te spreken van een gezonde leefomgeving. Het geluidsniveau is in Helmond heel ver boven de norm.

Volgend jaar worden door Europa opnieuw de normen aangepast. Op 23-9-2025 is het Programma Geluid en Lucht (Bijlagen) aan de opinie commissie voorgelegd. Hierin wordt al geanticipeerd op deze strengere norm. Vanuit het college is voorgesteld om daar als Helmond nog een schepje bovenop te doen. Een hele mooie ambitie die wij natuurlijk graag omarmen. In december wordt dit programma vastgesteld. (Inspreektekst opinie commissie van onze stichting) Maar blijft het bij ambitie of heeft de Raad en het College het lef om door te pakken?

In de vergadering werd heel duidelijk dat het verkeer de grootste bron is van zowel geluidshinder als slechte luchtkwaliteit en dient aangepakt te worden. Er rijdt simpelweg dagelijks teveel verkeer door en in onze stad. Daarenboven zijn automobilisten geen "heer in het verkeer" (geven geen ruimte aan voetgangers) en rijden met een gemiddelde snelheid van boven de 70km/u door ons centrum. Daarnaast zijn er ook die menen dat het leuk is om met een F(ormule)1 uitlaat (knallende uitlaten) door onze stad te rijden. 

Onze gezonde leefomgeving moeten wij heroveren op de auto en vrachtwagen. Pas wanneer er op alle wegen in Helmond minder dan 10.000 motorvoertuigen / etmaal (mvt/e) rijden, met de maximale toegestane snelheid, en geen vrachtwagens (m.u.v. leveringen) komen we in de richting. Uiteraard graag nog veel minder maar er zijn wegen waar dit mogelijk niet te realiseren is. Maar daar waar het kan moeten we dit nastreven. Zoals het centrum van Helmond dat in zijn geheel zelfs autovrij kan worden. Er zijn, en komen, voldoende parkeergelegenheden in parkeergarages rondom het centrum beschikbaar om dit mogelijk te maken. Een parkeerroute systeem is in aanleg om dit te ondersteunen.

Zelfs de gezondheid van de automobilist zelf, en de bijrijders, wordt in de auto bedreigd.

Naast verkeer werd ook de overlast van houtkachels naar voren gebracht. Eveneens een punt van aandacht. Er is inmiddels een Algemene Plaatselijke Verordening maar handhaven is nog altijd een punt van zorgen.

Waarom een Meetnet?

In Helmond hangen inmiddels zo'n 14 meters. Ook enkele professionele meters van TNO en andere (semi-)overheid organisaties. Deze zijn prijzig.

Door een netwerk op te zetten met veel meters wordt veel data verkregen. De Smartcitizen kit is een relatief goedkope meter. Zie foto.

afmeting: 10x10x6cm

Met de data uit de professionele meters kan een referentiekader opgesteld worden zodat de fout van de meer betaalbare meters uitgemiddeld kan worden. Door de lagere kosten wordt het mogelijk om veel meters te plaatsen. De data die van deze grotere hoeveelheid aan meters wordt vervolgens integraal op het platform van smartcitizen.me gepubliceerd. Maar ook op ons eigen platform en wordt deze doorgestuurd naar SamenMeten.nl, een initiatief van het RIVM, en CitiObs een Europees project.

Benieuwd wat er gemeten wordt en wat de maximale toelaatbare waarden zijn volgens RIVM. Bekijk de tabel.

De data wordt ook gebruikt om de Leef Omgevings Kwaliteit Index (LOKI) te bepalen. Al deze gegevens worden ingebracht bij de afdeling Milieu van de gemeente Helmond. In het Programma Geluid en Lucht staan adviezen over uit te voeren maatregelen. Deze maatregelen worden opgenomen in projecten. Na uitvoering van een project kan vervolgens met de nieuw verkregen data / LOKI bekeken worden of de gestelde projectdoelen op het gebied van verbetering leefkwaliteit zijn behaald. 

Wil je deelnemen aan ons burgerinitiatief?

We starten met het plaatsen van meters in de zogenaamde hotspots in Helmond. Dat zijn  locaties waar veel geluid, mogelijk veroorzaakt door verkeer, is en naar verwachting ook een slechte luchtkwaliteit. Zie figuur hieronder.

Het inschrijven voor deelname kan eenvoudig met het onderstaande formulier. Vervolgens wordt gekeken of de locatie op dit moment past. Is dat niet zo dan krijg je bericht en wordt je op de lijst van potentiëlen geplaatst. De uitgifte is gerelateerd aan het gebied en het aantal beschikbare meters.

Kom je in aanmerking dan krijg je uiteraard ook een mail maar dan met de bevestiging van deelname. Na het ondertekenen van de uitleenovereenkomst wordt de meter met plaatsingshandleiding gratis voor een bepaalde duur ter beschikking gesteld. De meter blijft eigendom van de stichting.

Kaart met hotspots

Hotspots in Helmond.

Relevante hotspots: Dorpstraat, Hortsedijk, Mierloseweg, Hoofdstraat, Delen Europaweg, Julianalaan, Jan van Brabantlaan, Kasteel traverse, Kanaaldijk N.W., Kanaaldijk Z.W. Eikendreef, Zuideinde, De Wiel, Stationsstraat, Oostende, Uiverlaan, Wethouder Ebbenlaan, Deurneseweg, Rijpelbaan en Zwanebloemsingel (n279 zijde).


Inschrijfformulier

Ja ik wil graag deelnemen aan het Burgerinitiatief Helmond Meetnet.

Heb de uitleenovereenkomst gelezen, begrepen en ga akkoord.

Je naam, adres en email worden enkel voor dit project gebruikt. Bent u geen deelnemer meer dan worden deze gegevens uit ons bestand verwijderd.