kanaaldijk N.W.
Steenwegkwartier is geen voetgangersgebied. Gescheiden van het centrum door de Kanaaldijk N.W. Geïsoleerd. Maar heeft wel onder andere diverse winkels, kappers, restaurants en cafeetjes. Dat kan toch anders. Met meer waarde.
Door het afsluiten van de kanaaldijk N.W. vanaf de Kasteel brug tot en met de Beatrixlaan ontstaat de mogelijkheid om het Steenwegkwartier bij het centrum te betrekken. West_Ende, 't Zusje, Loesje en het nieuwe restaurant op nummer 49 krijgen de mogelijkheid van een terras. Met de Kanaaldijk N.W. als doodlopende weg tot aan de Beatrixlaan blijven Raymakers en Nedschroef voor vrachtverkeer bereikbaar. Het parkerende verkeer kan vanaf de Kasteelbrug rijden richting kruispunt Eikendreef.
Met de Steenweg als eenrichtingsweg wordt het Steenwegkwartier een aantrekkelijke uitbreiding van het Centrum en de zo bepalende Centrum Kanaalzone van Helmond.
Het partkeerterrein van West-Ende is bereikbaar via de Kromme steenweg - Frans Jozef van Thiel park en dan linksaf via de Kanaaldijk naar de inrit. Uitrit via de Steenweg linksaf naar de Kromme steenweg.
Wat is dan het verschil in reistijd als de Kanaaldijk N.W. voor dat deel afgesloten wordt.
De route vanaf het kruispunt Heeklaan tot de Julianabrug via de Kanaaldijk N.W. heeft een lengte van 1,4 km met een reistijd van 3 min. Wordt deze route afgelegd via de Kasteelherenlaan, Boerhaavelaan naar de Julianabrug dan is dat 2 km langer en heeft een reistijd van 7 min.
Natuurlijk is dat een verschil. Maar wat brengt het onze stad. Een mooier en groter centrum. En dan moeten we ons afvragen of we voor dat kleine verschil we dit moeten laten schieten voor de passanten die via de Kanaaldijk N.W. naar Aarle-Rixtel (en visa versa) willen rijden en niets in onze stad achterlaten dan uitlaatgassen en herrie.